PANAMA - San Blas - Reisverslag uit Corazón de Jesús, Panama van Martijn Schermer - WaarBenJij.nu PANAMA - San Blas - Reisverslag uit Corazón de Jesús, Panama van Martijn Schermer - WaarBenJij.nu

PANAMA - San Blas

Blijf op de hoogte en volg Martijn

20 Juni 2017 | Panama, Corazón de Jesús

We zitten inmiddels alweer twee weken op zee en we hebben er een SKILL bij, we kunnen zeilen! Onze kapitein laat ons nu zo'n beetje alles doen, van het wegvaren vanuit de ankerplaats, tot het uitstippelen van onze route op de boardcomputer met alle kaarten van de San Blas eilanden. De software hebben we inmiddels ook op onze telefoon en laptop geinstalleerd, dus aan het einde van onze reis door Panama gaan we met zijn tweeen zonder kapitein nog een bootje huren! Die vaarroutes zijn hier echt nodig, want er stikt van de zandbanken (grotendeels onder water) tussen al die eilandjes! Via de boardcomputer -maar ook door je ogen goed de kost te geven- kun je hier dan een beetje doorheen navigeren.

Na deze twee weken zeilen in de volle zon zouden we trouwens zelfs 'veilig' door Jamaica kunnen reizen zo bruin zijn we geworden! Vaak om 8:00uur 's morgens is het dan al ZO HEET dat we direct een duik in het water nemen.

GIFTS FROM NATURE,
Zeilend van eilandje naar eilandje zijn we de mooiste natuurverschijnselen tegen gekomen die we ooit hebben gezien! (oke, op het noorderlicht na dan:-).
Dit hadden we gewoon totaal niet verwacht, bijvoorbeeld dat je aan het zeilen bent, en dan ineens 8 DOLFIJNEN vlak naast de boot mee ziet springen in het water!! Echt fantastisch! en tuurlijk, dan ren je die kajuit naar binnen om je camera te pakken, en bij terugkomst..altijd NET uit de pret.. tja, in je hoofd praat je het dan maar goed dat je het toch nooit zo mooi op de foto krijgt als de werkelijkheid...

Of bij een ander eilandje, waar we met het opblaasbare motorbootje 's avonds dan met zijn drieen via een soort van oase naar de kust varen. Het water is dan te ondiep om te zeilen, dus dan zit je in de schemering met zo'n zaklampje op je voorhoofd tussen de bomen door een waterpad te navigeren. Dat op zich is al prachtig, maar als er dan ineens een stuk of honderd vliegvissen vanuit het water springend door het water je langzaam varende motorbootje inhalen..kippenvel!

Een van de mooiste avonden was toch wel dat we in het pikdonker vanuit de boot naar de compleet heldere sterrenhemel zaten te kijken. Vanuit het water werden we ineens getrakteerd op een soort van vreemde lichtshow!
Het bleken kleine kwallen te zijn die langs onze boot dreven, zij werden aangevallen door een vissoort die in het Engels de 'jackfish' heet. Als de razendsnelle, sterke jackfish dan op zo'n kwal afvloog, dan spatte de kwal uit elkaar waarbij er een grote fluoriderende groene kring op het water verscheen. Het leek af en toe wel een laser lichtshow op het water!!
En onze kapitein, die rende meteen naar zijn hengel omdat hij het avondeten voor de volgende dag overal om zich heen zag springen! Bij het ingooien van zijn hengel met als aas ook een soort van fluoriserend kwalletje was het bij drie keer ingooien dan ook direct drie keer raak! De koekenpan van ons avondeten konden we meteen gebruiken als 'emmer' voor ons nieuwe maaltje! En ja, ook hier weer net TE LAAT met de camera, slechts een kiekje van de koekenpan met drie stuks 'jackfish'....

Het absoluut meest indrukkende moment begint met een spoedcursus 'fileren barracuda' die we kregen. Olivier weet na jaren zeilen op die eilandjes natuurlijk wel waar welke vissoort zit, wat voortekenen inhouden, etc, etc.
Dus bij een nieuw ankerplaatsje trok onze kapitein Iglo meteen zijn camouflage duikpak incl. blinderende duikbril aan en ging er in het motorbootje gewapend met een harpoen vandoor.
Bij terugkomst gooide hij twee barracuda's van wel een halve meter het stuk aan boord met de melding: "Okay, so you wanted to know how to prepare a fish.."
Oke, best een werkje maar we weten nu hoe je zo'n vis (en daarmee bijna iedere vis) schoonmaakt, en fileert tot een goeie filet!
Wat overblijft is het geraamte en het vel..maar daarmee begon het meest indrukkende wat we in twee weken zeilen hebben gezien!
We zeilen dus van eilandje naar eilandje, en overal springen we uit die boot en zwemmen we naar de dichtbijzijnde onbewoonde -en soms bewoonde- strandjes toe, natuurlijk vragen we eerst of het allemaal wel veilig is per locatie, gezien er op sommige gebieden wel eens een krokodil gesignaleerd is. Maar allemaal veilig, en prima! ".....en als je ergens een boomstam in de verte ziet drijven, zwem dan maar snel terug.." lekker dan!

Maar we zaten met de restanten van het fileren van twee barracudas.."Gooi ze maar in het water vlak achter de boot, and just wait for two minutes", kregen we veelbelovend te horen.
Oke, eindelijk waren we nu eens in het tijdsvoordeel, dus direct klaarzetten die camera! En ja, nog geen twee minuten later, de eerste HAAI!!! ..een beetje voorzichtig aftastend rond zijn lekkere barracuda hapje scherend!! Echt ongelooflijk, in twee weken geen haai te bekennen (en je kijkt overal zo drie meter door het water naar beneden), en bij een geraamte van een visje..direct zo bij de boot!!
En een paar seconden later, nog twee haaien van zo'n ANDERHALF TOT TWEE meter per stuk!! even aftasten, heel schuw, en dan ineens wegtrekkend met de restanten van die barracuda! Echt ontzettend mooi en INDRUKWEKKEND te zien!
En de foto's zijn prima gelukt! Trots liet ik ze ook even aan Olivier zien, die zich herinnerde dat hij ook een GoPro onderwatercamera op stok had die hier ook wel leuk voor zou zijn....GRRRR, had ik het hele fenomeen dus eigenlijk in High Definition op video op kunnen nemen! Vlak voor de snufferds van die hongerige haaien, veilig met een stokje vanaf de boot.

Volgende week stopt onze zeilschool, we gaan dan weer terug naar Panama city, werken aan een nieuw avontuur!

x

• 20 Juni 2017 - 17:52

"tante" Wilma:

Prachtig verhaal! Jullie maken wat mee zeg! Zelf zou ik niet durven te zwemmen in water waarvan ik weet dat er haaien zijn. Slik!

• 20 Juni 2017 - 18:16

Miranda:

Idd wat maken jullie veel mooie dingen mee. Lijkt me ook erg indrukwekkend om een haai te zien. Brrrr. Zou alleen daarom al niet in het water gaan. Pa, ar en maarten zijn met ome gerrit, Doede en Wim in Noorwegen een week vissen. Kabeljauw en makreel, niet zo spannend als bij jullie. Kijk weer uit naar het volgende verhaal en zie geen foto's helaas.
    Benieuwd naar jullie huidskleur;)
    Liefs Miranda

• 20 Juni 2017 - 21:43

Ma:

Inderdaad weer een prachtig verhaal. Jammer dat je geen foto's kon maken van de dolfijnen, zou geweldig zijn geweest. Ben heel benieuwd naar de foto's! Nog een hele fijne tijd in Panama.