IJSLAND - Kirkjubeajarklaustur to Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Martijn Schermer - WaarBenJij.nu IJSLAND - Kirkjubeajarklaustur to Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Martijn Schermer - WaarBenJij.nu

IJSLAND - Kirkjubeajarklaustur to Reykjavik

Blijf op de hoogte en volg Martijn

11 Maart 2017 | IJsland, Reykjavik

Sinds vandaag is de IJslandse cirkel rond, we zijn het hele eiland rondgereden! Deze ochtend zijn we weer aangekomen in Reykjavik. De laatste dagen hebben we voornamelijk de route van ‘the golden circle’ gevolgd, waarbij je zo’n beetje alle grote trekpleisters van IJsland kunt zien.
Deze laatste IJslandse avond hadden we een etentje met mijn nichtje Natascha en haar IJslandse verloofde, zij is een paar jaar geleden naar IJsland geëmigreerd. Het was heel erg gezellig en leuk om in samenvatting nog even wat van de typisch IJslandse gebruiken te horen wat wij de laatste drie weken zoal tegen zijn gekomen!

HETE BRONNEN
Tijdens onze rondtrip zijn we op vele plekken ‘openbare hotpots’ tegengekomen. Het is soms even zoeken maar vanuit de overheid maken ze vaak bij een hittebron vanuit de grond (waar de hele gemeente dan gratis heet water van krijgt) een plaatste hotpot! Echt ideaal, vaak op een wat donkere plek, zodat je als je geluk hebt vanuit de hottub het Noorderlicht kunt zien, of in ieder geval de heldere sterrenhemel die we hier iedere avond hebben gezien.
Het lijkt hier wel altijd raak te zijn, bijna overal is de grond op een bepaalde diepte wel rond de 800 graden, waarbij het water dan redelijk eenvoudig naar boven kan worden gehaald. Enig nadeel van deze ‘gratis’ warmtevoorziening is dat het hete water gepaard gaat met een vreselijk zure lucht van zwavel! De IJslanders ruiken het bijna niet meer, maar als toerist ga je bij sommige plekken bijna over je gier van die rotte eieren lucht. Diverse douches op verschillende Airbnb’s en Guesthouses krijgen dus via de waterleiding ook ‘gratis’ zo’n zure lucht op de koop toe, lekker als je staat te douchen… je kijkt bijna wantrouwend naar de andere gasten of er net niet iemand nogal asociaal een toiletbezoek heeft volbracht! Zwavel…uhhuh..
Ook daar is wat op bedacht, het hete water wordt nu in veel locaties ‘opgeslagen’, waarbij dit het normale koude water dus opwarmt, en dit als ‘heet water’ verderop in de leidingen uit de kraan komt…wel de lusten maar niet de luchtjes zegmaar:)
De geisers zijn ook echt indrukwekkend! Per 5 minuten spuit deze dan kokend water de lucht in! Dit is ons filmpje ervan:

RENNEN OP DE VULKAAN
Maar erg apart om in een land rond te rijden wat zo erg bolstaat van warmtebronnen en vulkanen! Een groot deel van het landschap bestaat uit een soort maanlandschap achtig gebeuren vol met zwarte lava keien. Tijdens de laatste echt grote vulkaanuitbarsting, in 1783, is een oppervlakte van meer dan 560 km2 met een meters dikke laag lava bedekt!! Bij de grote hoeveelheden zwavelgassen die hieruit voortvloeiden is als gevolg ook nog eens zo’n driekwart van al het vee gesneuveld! Deze gevolgen zie je nog in het hele land terug!
De angst -of besef- op herhaling zie je ook nog in vele kleine plaatsjes terug, voorschriften zijn bijvoorbeeld dat als er een vulkaanuitbarsting aan lijkt te komen, mensen direct moeten evacueren, en het vee moeten bevrijden. Ze moeten dan op hun deur een kaart hangen dat er niemand binnen is!
In één plaatsje waar we geweest zijn, Vik, ligt de vulkaan Hekla. Hiervan is bekend dat deze iedere 10 jaar een uitbarsting heeft, in het jaar 2000 was de laatste uitbarsting… dus deze is al 6 jaar over datum, niet echt een geruststelling als je daar woont lijkt me! De zendmasten in dit plaatsje zijn dan weer zo ingericht, dat als het erop lijkt dat de uitbarsting plaats gaat vinden (dit wordt gemonitord aan de hand van schokken etc) iedereen in een straal van die plaats automatisch een sms ontvangt, ook toeristen waarbij het nummer niet geregistreerd is in IJsland. Zou toch wat zijn, krijg je als toerist een sms’je met als tekst “Get the hell out a here!!!!” of iets dergelijks… die lava komt dan met snelheden van ca. 150km/u naar beneden, waarbij alles wordt verwoest in een straal van vele kilometers! Alles uiteindelijk slechts een zwart versteend maanlandschap…nahja, totdat blijkt dat je er jaren later weer ineens mooie idyllische plekjes van kunt maken, zoals de Blue Lagoon! De foto is van internet, maar wat was dit adembenemend mooi! Water slechts door de natuur verwarmd tot een constante 40 graden en door mensen gemaakt tot een toeristisch hoogtepunt, met zelfs barretjes in het water, en uitgifte punten voor een natuurlijk gezichtsmaskertje! Tja, daar mag natuurlijk wel geld voor gevraagd worden, op het begin een beetje, slechts een toelage.. waar zojuist tijdens het etentje met Natascha en August kon August zich nog herinneren dat hij daar als IJslander gewoon zowat gratis naar binnen kon. Cadeautje van de natuur en de overheid..maarja, dat is discriminatie dus nu maar net als alle andere toeristen gewoon 60euro per ‘nat pak’ betalen! En gewoon minimaal 4 dagen van tevoren boeken, anders is het vol.
Maar het was het zeker waard! Ook omdat dit het laatste onderdeel van onze IJslandse Bucketlist was, we hebben alles gedaan en gezien wat we wilden zien, en alles wat het meer dan waard!

SNEEUWSCHEP
Onze trouwste kameraad is sinds ons avontuur van vorige week iedere dag met ons mee op pad gegaan, en heeft haar diensten prima bewezen!
Het zag er erg herkenbaar uit, toen we langs de snelweg ineens een auto nogal schuin in de berm zagen staan met de waarschuwingslichten aan! We stopten onze jeep, en zagen daar twee Spaanse meiden die probeerden met de handen wat sneeuw bij de wielen van hun jeepje weg te halen.
Ik moet zeggen dat Dieuwke en ik er -met onze schep- als een professioneel team uit moeten hebben gezien, toen we op hun auto af kwamen lopen! Ja, met dit bijltje hadden we vaker gehakt, en nog geen vijf minuten later stond de jeep weer rijklaar op de weg.
Tijdens het scheppen probeerde één van de meiden steeds maar een beetje te gebaren of zij alsjeblieft niet mocht gaan scheppen, met een uitdrukking op het gezicht hoe zij toch ZO DOM konden zijn om de auto in de berm te rijden. Met wat gebarentaal konden we uitleggen dat wij 3 dagen daarvoor net zo stonden, en dat het dus blijkbaar de nummer 1 reden is voor ongelukken in IJsland:-)
Minder was het, toen we één of andere lavagrot op gingen zoeken, en met onze auto op een slechte onverharde weg uitkwamen. Maar binnen een paar dagen bouw je toch weer heel wat vertrouwen in zo’n auto op, dus we gingen toch maar een stukje rijden. Na een paar goede hobbelige kilometers kwam helaas ook de sneeuw weer om de hoek kijken! Er was in ieder geval ooit een auto voor ons geweest, want zijn bandensporen waren duidelijk in de sneeuw/ijsbaan te zien. Dus wij zijn het ook maar gaan proberen…de auto voor ons stond waarschijnlijk alleen een stuk hoger op zijn wielen, want na een aantal angstige kilometers draaiden onze wielen los van de ondergrond en stond ons onderstel dus vast op de middenberm van sneeuw! Hoewel..sneeuw..als er een auto van 1.500kg op staat, dan perst deze sneeuw zich aardig samen tot ijs, wat je er ook niet zo snel even onderuit schept. Na een dikke anderhalf uur bikken en scheppen met onze fijne -inmiddels roodgloeiende schep- konden we die ***grot dus weer verder gaan zoeken.
De grot was geweldig, bij de eerste stap zakte ik een meter weg in de sneeuw… dus veel te gevaarlijk om hier rond te gaan lopen! Als je voet onder die sneeuw tussen de stenen schiet, tja, met een gekneusde enkel ofzo is het ook niet zo’n leuk vervolg van de reis. Het was dus echt een ZOMER attractie, dat hadden ze in de folder wel even mogen vermelden!!!! Toen we eindelijk de verharde weg weer zagen, stond alleen bij deze kant een bord geplaatst met ‘verboden in te rijden’…dat bord stond er dus niet vanaf de kant waar wij in kwamen rijden..heel handig. Het was een weg van uiteindelijk 15 km, waarbij wij toch zeker wel 200 meter sneeuwvrij hebben staan bikken. Toch wel een mooi avontuur haha!
De schep gaan wij morgen weer inleveren bij de rental service, het liefst zouden wij in de auto een kaartje leggen voor de volgende toeristen, met iets van “Rij aub eerst even langs de garage, want je wilt niet weten wat deze jeep de laatste weken allemaal heeft moeten doorstaan!!!!!” ….tja, dat kunnen we bij die rental ook niet uitleggen, want dan moeten we qua budget denk ik een landje gaan skippen..

HUISHOUDPORTEMONNEE
Maar qua budget hebben we het prima gedaan! Eenmaal per week houden we al onze onkosten bij, en bekijken dit aan de hand van onze ‘moederbegroting’. Ook de keuze voor een dagelijks budget gewoon in contant geld in de portemonnee was een juiste keuze! Met enige trots, en met dank aan de Bonus Supermarkt zijn we deze drie weken zelfs nog 300euro binnen ons vooraf bedachte budget gebleven! Ook de keuze om buiten het hoogseizoen te gaan scheelt volgens veel IJslanders tot wel 50%!!! Of alles op deze manier door blijft gaan dat weet ik niet, de verhalen wisselen nogal erg, maar toch wel redelijk wat verhalen van IJslanders die het deels somber inzien. Momenteel is de sky the limit, alles wordt goud! Airbnb’s die we hebben bezocht, en die niet meer waren dan 2 saaie bedden zijn nu al volgeboekt voor de maanden juni, juli en augustus! Een reis zoals we hem nu hebben gedaan, zonder boekingen vooraf is in het hoogseizoen gewoon onmogelijk! Op een eiland van 325.000 inwoners met een toeristenstroom van een miljoen, alles schiet hier omhoog! Zelfs het winterseizoen is ten opzichte van vorig jaar al 70% gestegen.
Maar de hoge prijzen, de steeds sterker wordende valuta, die in vergelijking tot de euro en de Engelse pond in verhouding ook nog eens erg uit de pas aan het lopen is… het is de vraag hoe lang dit nog op deze manier doorgaat. Tijdens de rondreis hoorden we al veel van IJslanders dat het ‘wisselkoers’ probleem natuurlijk voor veel toeristen tot gevolg heeft dat zij minder in hun restaurantjes gaan eten (zo ook wij). Bij guesthouses ontmoetten we wel eens stellen, die voor de hele week pasta en soep mee hadden genomen, om maar zo min mogelijk in IJsland uit te hoeven geven… momenteel zijn IJsland, Zwitserland en Dubai de duurste landen ter wereld. IJslanders lijken hier -misschien met nog een beetje de laatste recessie in het achterhoofd- zich er van bewust dat als de toeristen minder uit gaan geven, of gewoon andere soortgelijke landen als Noorwegen kiezen, het opgebouwde misschien niet zo mooi is als het lijkt.
Binnen een kort tijdsbestek, zegmaar sinds 2010 is het toerisme de absolute nummer 1 -na de visvangst- economische drijfveer geworden. Het is een waanzinnig mooi land, met het noorderlicht en bijna alle uitzichten één van onze mooiste ervaringen, en een onvergetelijk begin van onze reis. We willen hier zeker nog een keer terugkomen, hoe het dan allemaal gaat, we zien het wel. Het is in ieder geval niet alleen de lava die borrelt.

Morgen gaan we verder naar Rusland! x

• 11 Maart 2017 - 09:48

Ma:

Wat leuk dat je hebt gegeten met Natascha en Agust. En wat weer een verhaal. Die schep heeft wonderen verricht. En nu naar Rusland, zal wel een grote overgang zijn. Niet qua kou denk ik. Ben nu al benieuwd naar de foto's!

• 11 Maart 2017 - 09:53

Miranda:

Wat een prachtig verhaal weer om te lezen. Vanuit mijn luie stoel heb ik een goed beeld gekregen van dit schitterende land. Wat vliegt de tijd. Ben benieuwd hoe jullie Rusland gaan vinden. De foto's zijn prachtig en goed op te zien dat jullie als avonturiers hier echt van genieten. Op naar het volgende verhaal.
    Liefs Miranda.

• 11 Maart 2017 - 13:59

Martin:

Mooi einde van de eerste etappe lui. Top verhaal. Goed te lezen dat jullie een prachtige tijd hebben. Op naar Poetin en zijn vriendjes. Wodka is weer wat anders dan die zwavelige drankjes op IJsland.

• 12 Maart 2017 - 20:42

Marja:

Leuk om jullie verslag te lezen. Veel plezier met etappe twee

• 17 Maart 2017 - 13:44

Bouwkneuten Van De HR:

Hoi Martijn en Dieuwke,
    Het ziet er gelikt uit allemaal. Wish we were there. Heel veel plezier in het volgende avontuur. Geniet van alles wat je tegenkomt.
    Knudels van Bouw en Konijn.