CANADA - Kingston - Reisverslag uit Kingston, Canada van Martijn Schermer - WaarBenJij.nu CANADA - Kingston - Reisverslag uit Kingston, Canada van Martijn Schermer - WaarBenJij.nu

CANADA - Kingston

Blijf op de hoogte en volg Martijn

26 Augustus 2017 | Canada, Kingston

Wekker 06:30uur, ontbijt, voorbereiden, theorieles om 9:00uur, vliegles om 10:00uur, pauze 11:00uur, theorieles om 11:00uur, vliegles om 12:00uur, thuis om 17:00uur, eten en dan weer huiswerk (nog steeds die online filmpjes van die Canadase vliegnerd) tot we in slaap vallen…
Dat zijn onze dagen nu! Want WAT IS HET ZWAAR DIE PPL TRAINING!! Het zal wel het toppunt van onderschatting geweest zijn, maar we hadden toch iets meer het idee van ons autorijbewijs destijds! Iedere dag een paar uurtjes vliegen en dan terrasjes pakken of af en toe een bootje huren, alles lekker tranquilo!

Alles behalve dat!!, zelfs op onze vijfjarige trouwdag zaten we te twijfelen om ons geplande etentje maar in te ruilen voor wat studie uurtjes. Het is ZO VEEL stof, als je dan ook nog achter gaat lopen, dan wordt het helemaal een grote stresspartij in dat vliegtuigje!

BOLLYWOOD DANS
Maar we zijn op onze trouwdag toch gewoon ergens lekker gaan eten, krijg de ###### maar met je vleugels! Was misschien wel het beste idee van deze week, want daar konden we onze strategie eens bespreken met betrekking tot die moeizaam, tot zelfs stagnerende leercurve!
We hebben besloten om die Online Canadees maar even te laten voor wie hij is, voor nu focussen we ons alleen op de praktijk van het vliegen. Wat wil zeggen… gewoon op een stoel in de tuin gaan zitten, en bedenken dat je in het vliegtuig zit en dan een scenario simuleert dat je inkomt voor een landing. De eerste 2 minuten voelde ik mij een complete randdebiel zo in de tuin ‘RADIOCALLS met tower makend voor een aankomende landing. Maar echt, dat went zo ontzettend snel en die cockpit kunnen we gewoon dromen dus je handen gaan precies naar waar de bewuste knoppen in het vliegtuig zitten. En in het vliegtuig moet je ook blind naar de knoppen grijpen, omdat je naar buiten moet blijven kijken, dus geen verschil eigenlijk!
Want dat is wat je voor een groot deel doet, jezelf oefeningen eigen maken, dus een LANDING, of een STEEP TURN, een SPIRAL DIVE, een ENGINE FAILURE, etc. Je hebt geen tijd te verliezen dus ieder ‘nummer’ moet je kunnen dromen! Echt een “Als ik je ’s nachts wakker maak, dan…”

Dus laatst in de auto op weg naar de luchthaven, onze zoveelste ‘radiocall met de tower’ simulerend, bedacht ik me dat het instuderen van al die handelingen eigenlijk niet veel anders is dan onze INDIASE BOLLYWOOD dans die we vijf jaar geleden voor ons trouwfeest hadden gestudeerd!
Tja, dan klinkt dat vliegen ineens een stuk minder stoer, maar om die dans destijds te leren moesten we ook iedere dag (weken lang!) op iedere muziekinzet de bijbehorende danspasjes oefenen, oefenen, oefenen, oefenen en.. oefenen! Om deze daarna te kunnen dromen en doen! Die pasjes met de elastieken benen maken nu plaats voor allerlei armbewegingen naar de instrumenten van de cockpit. We moesten allebei wel lachen om de vergelijking, maar het was ook wel weer een geruststeller, die dans was 3:43 minuut allerlei verschillende pasjes en die konden we ook uit ons hoofd leren. Oké, ook met die dans hadden we het er naar een aantal weken gefrustreerd wel eens over om maar gewoon een minuutje te swingen op de bruiloft.. maar toch gelukt, hopelijk gaat dit nummer ook lukken!
Dus na een avondje de goedkoopste vlieglessen in de tuin ooit gevolgd te hebben.. zijn we de volgende dag weer met frisse moed in dat vliegtuig gestapt. Ik moet er nog steeds van glimmen, maar aan het eind van de dag, toen we weer meteen naar de auto wilde rennen om maar snel naar huis te gaan voor huiswerk. M’n instructeur, Tony, riep me nog even terug, een klein briefje op het bureau: “Martin, this is your learning curve so far..” Een licht stijgende lijn die iedere dag een stukje beter wordt kwam op het papier. “And this is today, it seems like all the pieces felt in place” die pen ineens verticaal omhoog halend! Dat was een mooie opsteker!
Dus het vliegen gaat steeds wat beter bij ons, maar de TIJD is de grootste factor wat onze plannen in de weg kan zitten. De zomer raakt op zijn einde en slecht weer houdt automatisch in dat vlieglessen niet door gaan. Ach, eerlijk gezegd hebben we er een hard hoofd in dat het daadwerkelijk gaat lukken maar we gaan het gewoon proberen! We zien wel hoe ver we komen. Ons radio examen, PSTAR en medische test hebben we in ieder geval nu beiden gehaald, zodat we binnenkort SOLO kunnen vliegen…

FRAUDE DEEL 2
Heel toevallig, maar twee weekjes geleden hadden we een stukje geschreven hoe fraude gevoelig die CREDITCARDS wel niet zijn! Overal moet je al die gegevens afgeven, of je nu een vliegticket, auto of hotel boekt.
Bij de betaling deze week voor onze vliegschool, kaart niet geaccepteerd!?? Even bellen maar met de ING. “We hebben u zojuist geprobeerd te bellen, maar heeft u een betaling in SINGAPORE willen doen van 5.000 euro?”
Gelukkig heb ik een lage limiet op mijn kaart staan, dus de betaling is niet afgeschreven, maar verrassing.. iemand maakt gebruikt van ons kaartnummer. “Hé, dat is toevallig, ik heb jullie twee weken geleden nog gebeld hoe gemakkelijk er gewoon met die kaartjes gefraudeerd kan worden..”. “Ja, dat is inderdaad wel toevallig ja…”

Maar de kaart moet nu dus uiteraard geblokkeerd worden, en dat is nogal een probleem al reizende… je bent gewoon van zo’n kaartje afhankelijk! Maar er is een oplossing, bij fraude kun je aangeven dat je de kaart alleen nog in fysiek gebruik een maand kunt gebruiken. Je kunt de nummers dan niet gebruiken ‘op afstand’ via internet. Dat is wel een goede oplossing, maar je kunt weer geen NIEUWE kaart aanvragen, want dan vervalt automatisch de oude kaart. En we reizen nog wat langer dan een maand.
Dus we gebruiken mijn kaart nu nog een maand fysiek, en hebben een nieuwe creditcard aangevraagd op onze gezamenlijke rekening, lekker makkelijk allemaal. Maar het systeem werkt hoor, van de ING. Ik moet zeggen, eerlijk is eerlijk, chapeau dat ze zo’n betaling in Singapore er toch uitfilteren en de kaart tijdelijk blokkeren. Voor de bank zal dit zeggen, ‘het systeem werkt’, voor ons als klant, NEE, HET SYSTEEM WERKT NIET! Omdat die kaarten zo gemakkelijk te frauderen zijn, moeten wij nu ons tijdelijk adres opgeven om de nieuwe kaart heen te laten sturen, hopende dat wij er nog zitten als de kaart bezorgd wordt (en anders alvast te blokkeren uit voorzorg..).

Toen we bij onze vliegschool aangaven dat onze kaartgegevens dus door iemand anders gebruikt werden, viel er een momentje van erkenning. Onze instructeurs, natuurlijk ook veel gereisd “Oh, dat had ik ook, 5.000 dollar van mijn rekening, 3 maanden later kreeg ik dat geld na veel gedoe eindelijk eens terug..” lekker als je aan het reizen bent. De andere instructeur, ook geblokkeerd vanwege idem geneuzel.
Lekker veilig! Wij gaan weer studeren! Geen foto’s, want die hebben we niet eens genomen. Alleen wat huiswerk opdrachtjes van diverse vliegtuignummers, geheugensteuntjes zegmaar.

-x-

• 28 Augustus 2017 - 11:54

Ma:

Walgelijk, wat een geluk dat het niet gelukt is met je creditkaart. En heel veel succes met jullie solo-vlucht. Ik vind het eerlijk gezegd doodeng, maar jullie hebben er zoveel voor gedaan, dat het goed moet komen. Liefs, ma

• 29 Augustus 2017 - 18:35

Miranda:

Klinkt niet meer als vakantie. Wat zullen jullie moe zijn na deze periode. Ik hoop dat jullie het wel halen. Zou wel leuk zijn als alle effort wordt omgezet in een echt papiertje. Heel veel succes met de solovlucht en geniet ervan. De procedures kunnen jullie nu dromen hahaha.
    Liefs Miranda en Maarten.