USA – New York to Chicago - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Martijn Schermer - WaarBenJij.nu USA – New York to Chicago - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Martijn Schermer - WaarBenJij.nu

USA – New York to Chicago

Blijf op de hoogte en volg Martijn

09 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Chicago

We hebben onze eerste week Amerika erop zitten, en wat overheerst zijn ANGST, VERDEELDHEID, ONDER DE INDRUK!

ANGST
De eerste twee liggen misschien wel dichter bij ons dan bij de Amerikaan van vandaag de dag, maar als je bij een nieuw land aankomt, dan ben je toch altijd weer even wat meer op je hoede. Misschien door die eerste taxirit vanaf het vliegveld waar je standaard een oor aangenaaid probeert te worden, of de vermoeidheid van het reizen. Maar de eerste dag ben je wat extra alert en vang je daardoor wellicht wat extra signalen op. En die signalen die zijn er, bij ieder vliegveld, metrohalte, metro, welke openbare gelegenheid eigenlijk niet, overal door de speakers “If you see anything suspicious…”
Op de straten van New York, politie op iedere hoek van de straat, het is alweer 16 jaar geleden… je zou het niet zeggen als je hier rondloopt. De stad oogt alert, voorbereid op wat zou kunnen komen.
Een boottochtje naar het VRIJHEIDSBEELD, dan eerst door eenzelfde veiligheidscontrole als je bij een vliegveld gewend bent. En niemand die er een probleem van maakt, het hoort bij het New York van vandaag de dag. Veiligheid voor alles. En eerlijk, na een paar dagen merk je het niet eens meer, het is alweer normaal. Je kunt genieten van een prachtig New York met alles wat het te bieden heeft!
Niet het vrijheidsbeeld, maar het monument voor de slachtoffers van 9/11 heeft het meeste indruk op ons gemaakt!! Een prachtige fontein waarbij alle namen van de ca. 3.000 slachtoffers in zijn verwerkt! Daar werd je echt even stil van!

In Chicago, hetzelfde verhaal, op LOLLAPALOOZA, één van de grootste muziekfestivals van Amerika, geen drugshonden bij de ingang, nee, dat zou je in eerste instantie verwachten met de bekende Amerikaanse ‘war on drugs’.
Maar ANTI-EXPLOSIEVEN honden, die zijn vandaag de dag een stuk belangrijker dan die meegesmokkelde pilletjes. En als ik ernaast zit, en het toch drugshonden waren geweest, nou, dan waren ze waarschijnlijk snipverkouden aan het publiek te zien naarmate de avond vorderde haha!
Ook hier weer hetzelfde verhaal, de stad is alert, maar dat kan en mag de feestvreugde niet drukken. Het leven gaat door en iedereen probeert er het beste van te maken. Waar het in RUSLAND constant voelde alsof het een grote reis terug naar haar eigen geschiedenis was, waarbij de Russen het verleden duidelijk nog niet verwerkt hadden. Zo zijn het de Amerikanen die duidelijk nog niet weten waar de recente geschiedenis hun toekomst nu precies zal brengen… in ieder geval niet NOG EEN GROTE AANSLAG de komende periode, dat lijkt een #1 priority.

VERDEELDHEID
Ik denk dat wij in één van de meest turbulente periodes van de laatste 10 jaar in Amerika zijn aangekomen. Behalve de constante ‘War on terror’ en de druk / alertheid die dit met zich meedraagt, proef je ook een groot stuk verdeeldheid! Oké, we zijn alleen nog maar in New York en Chicago geweest -allebei duidelijk steden van de DEMOCRATEN- maar beide steden knokken om vast te houden aan haar eigen principes en waarden! Wat inhoudt, in iedere metro wordt druk geadverteerd dat als je het idee hebt dat jij of jouw familie, vriend, kennis wordt benadeeld omdat zij toevallig immigrant zijn door de huidige regering, je bij de stad aan kunt kloppen voor de juiste adviezen!
De steden komen in opstand tegen haar eigen regering, we zijn benieuwd hoe dit leeft in de typisch Republikeinse steden!

Of NEW YORK de tour naar het Vrijheidsbeeld recentelijk heeft aangepast dat weet ik niet, maar nu galmt er constant door de speakers van de boten dat Amerika ALTIJD een land van immigranten is geweest, en dat zij het land hebben gemaakt tot wat het vandaag de dag is.
Tja, en hoe zit dit nu eigenlijk, nou, als je wat jaartjes terug in de tijd gaat, dan lijkt het in oorsprong wel een kopietje JAMAICA!!! Uiteraard eerst weer COLUMBUS in 1492 -die heeft in ieder geval in de geschiedenisboeken laten verklaren dat HIJ het land heeft ontdekt.- Oké, net als bij die arme Jamaicanen eerst alle oorspronkelijke inwoners eruit, de Indianen. Daarna volgens oud Europees gebruik het land weer koloniseren door Europese machthebbers die gebruik konden maken van Afrikaanse slaven. Dieuwke noemde het AMERIKA van destijds gekscherend ‘DE GROENTENTUIN VAN EUROPA’…ik denk dat zij dit best wel eens heel goed samengevat zou kunnen hebben.
Maar die mengelmoes die is gestart vanaf 1492, die zie je vandaag de dag gewoon in iedere hoek van de straat, metro, café, restaurant terug! Ik probeer met regelmaat even een ‘momentopname’ te doen. Dus stop de tijd, kijk om je heen, en hoeveel nationaliteiten zie je, niet gelogen, maar die zijn op twee handen niet te tellen!
Tja, als een stad als New York dan eigenlijk al aangeeft dat Amerika altijd een land van immigranten is geweest, en het verleden uitwijst dat de ‘TRUE AMERICAN’ al sinds 1492 niet meer bestaat…. Wie is dan eigenlijk die echte Amerikaan… nogmaals, we zijn benieuwd hoe dit verhaal in de wat meer Republikeinse ‘HILLBILLY’ steden uitgelegd gaat worden!

ONDER DE INDRUK
Zoals we eerder al aangaven, na een paar dagen wen je hoe raar het ook klinkt aan de angst en verdeeldheid. Je krijgt meer en meer oog voor al het prachtige wat steden als NEW YORK en CHIGACO te bieden hebben! En dit is nogal wat! Immense wolkenkrabbers -waaronder al twee TRUMP TOWERS- prachtige parken, mooie bruggen, veel kunst, het is er prachtig! Ver boven onze verwachtingen en voor iedereen toegankelijk! We hebben al wat kilometers te voet afgelegd per stad, de openbare parken met honkbal- basketbalvelden, dierentuin, alles piekfijn onderhouden en voor IEDEREEN gratis!

IDENTITEITSFRAUDE
We zijn alweer bijna een HALF JAAR op reis, waar we eigenlijk in ieder land weer opnieuw aan moeten wennen… het beschermen van je PERSOONSGEGEVENS! Tja, dat begint bij het eerste land van onze reis, en gaat door tot vandaag de dag.
Want dat vonden wij toch wel wat apart, die eerste keer dat een hotel vroeg om onze paspoorten en deze begon te scannen naar zijn computer. Gevoelsmatig -enigszins gesponsord door de reclames van de Nederlandse overheid- gaven wij toen direct al aan dat wij hier niet mee akkoord gingen. Maar sinds die eerste week van onze reis tot nu toe doen de hotels alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat zij een kopietje van jouw paspoort op hun computers mogen hebben…
Uiteraard zijn wij na die eerste ervaring (in IJsland alweer…) wat huiswerk gaan doen, onze overheid is er DUIDELIJK in, NIEMAND MAG EEN KOPIE VAN JE IDENTITEITSBEWIJS MAKEN zolang zij geen OVERHEIDSINSTANTIE zijn, en zelfs dan moet je bepaalde onderdelen maskeren.
Voor degenen die de laatste 10 jaar onder een steen hebben geleefd, Google eens op ‘identiteitsfraude’ en lees wat succesverhalen van personen die soms wel tot 6 jaar na dato facturen / aanmaningen per post toegestuurd krijgen omdat iemand gebruik maakt van zijn/haar gegevens.
Hier zitten wij absoluut niet op te wachten, en heel simpel, wat kun je er zelf nou beter van worden als een 22-jarige gozer van een middelmatig hotel zomaar al jouw gegevens naar een onbeveiligde PC toe zit te mailen…. INDERDAAD … helemaal niets, daar kan alleen maar gezeik van komen!
Dus onze incheck duurt gemiddeld altijd wel een kwartier langer dan normaal, als onze ‘eisen’ ingewilligd zijn om geen scan te maken, maar een kopie. Die kopie bewerken wij dan eerst met pen zoals onze Nederlandse overheid dit adviseert.

Maar pas sinds Amerika werd het ons echt te gortig! Als je hier ergens boekt via de DAGOBERT DUCK van alle hotels, BOOKING.COM (en je ontkomt er al reizende bijna niet aan om van dit monopoly gebruik te maken..), dan wordt het gehele bedrag vaak al afgeschreven voordat je er een nacht hebt geslapen! Nu is dat nog niet eens een probleem, maakt de incheck weer wat korter… maar bij ons huidige hotel pakte dit anders uit.
De jongen achter de balie vroeg om mijn identiteitsbewijs en mijn creditcard.. nou, daar mogen ze naar vragen, dus die gaven we af. Direct onder de scanner en hop, scannen naar weet ik veel wat! Dus wij direct aan de bel natuurlijk wat hij aan het doen was, kregen we een verhaal dat dit de normale procedure was en bottomline, vooral niet zeiken.
Nou, wel zeiken dus, we hadden alles al netjes betaald, dus waarom zou hij al die gegevens moeten hebben.. als je een doosje eieren in de supermarkt koopt, dan hoef je daarna toch ook niet bij de kassière je creditcard en legitimatie te laten scannen!!?
Heel lulverhaal, maar zonder die gegevens zouden wij de sleutel niet krijgen… nou, geef ons dan ons geld maar terug, gaan we wel ergens anders heen.. Tja, das toch ook niet de bedoeling.
We besloten BOOKING.COM maar te bellen, en hun te laten bemiddelen. Slager keurt z’n eigen vlees / Wij van WC eend verhaal verder, maar de vrouw van Booking.com gaf aan dat zij ook ooit bij een hotel had gewerkt, en dat zij het ook altijd zo deed… de jongen achter de balie gaf aan dat hij ook niet anders gewend was en liet ons de map op zijn laptop zien waar al die gegevens werden opgeslagen. Niet gelogen, maar we zagen DUIZENDEN bestandjes van steeds een identiteitsbewijs en een creditcard, alles bij elkaar. Voor hem een ‘geruststeller’ voor ons gingen juist ALLE ALARMBELLEN rinkelen!
Puntje bij paaltje hebben wij ‘deposit’ afgegeven van 100 dollar die we terugkrijgen als we weggaan (en hebben aangetoond dat wij niets kapot hebben gemaakt -> want daar gaat al dat geneuzel over, dat zij dit kunnen vorderen op je creditcard..). Op deze manier staan dus in ieder geval niet al onze gegevens op een simpele laptop die ieder moment gestolen, gehackt of doorverkocht kan worden omdat er voor honderdduizenden euro’s aan potentieel geld opstaan…

Het zat ons toch niet lekker, zijn wij nu zo kritisch? Vandaag zijn we eens gaan bellen met de FRAUDE afdeling van de ING creditcards. Het hele verhaal uitgelegd, dus dat er in Chicago (maar eigenlijk in ieder willekeurig middelgroot hotel) een schatkist aan identiteiten / creditcards klaarligt, waarbij de hacker echt geen mastermind hoeft te zijn om zijn slag te slaan.
“Daar bent u tegen verzekerd, gaat het mis, dan betalen wij dit voor u!” dat blijft hangen van het gesprek… je kunt rustig slapen. En als er misbruik van je creditcard wordt gemaakt, dan kun je gewoon uitleggen waar je deze gegevens hebt afgegeven. “En als wij al 6 maanden op wereldreis zijn, en dus op 180 verschillende hotels deze gegevens hebben achtergelaten…hoe komen jullie dat dan te weten?” -> “We kunnen zien van welke plaats de aankoop is gedaan, dus die linken we dan aan jullie hotel” -> “En als die gegevens gewoon via whatsapp worden doorgestuurd, zodat die link niet gelegd kan worden?” -> “Nee, dat gebeurd niet hoor…je kunt gewoon weer lekker vakantie gaan vieren”.

Nou, dat doen we zeker, maar wel op basis van ons eigen boerenlullenverstand dat we niet onze gegevens overal rond laten slingeren, daar KAN alleen maar narigheid van komen!
Na dit aparte telefoontje met de ‘fraudeafdeling’ van de ING zijn we zelf maar even het internet opgedoken… tja, nog geen 5 jaar geleden was het SKIMMEN van bankpassen ineens een trend in Nederland, die ‘niet te kraken’ bankpasjes werden overal gescand en er werd voor miljoenen in het buitenland aan transacties gemaakt.
Die zelfvertrouwde instelling van de banken als ING, RABOBANK, ABN AMRO veranderde als sneeuw voor de Jamaicaanse zon, en als een stelletje KATJES IN HET NAUW beriepen zij zich op ‘de eigen verantwoordelijkheid van de consument’, om zo maar niet alle schade te hoeven betalen, de consument werd ineens de dupe.. kon blijkbaar dus toch niet zomaar rustig gaan slapen..
Tja, ik hoop het niet, maar als een soortgelijk iets met creditcards ooit nog eens gebeurd, en de banken weer ineens met het vingertje naar de klant gaan wijzen…dan stuur ik ze waarschijnlijk een telegram met een verwijzing naar een opgenomen gesprek van 8 augustus 2017..

Slaap lekker
x

• 09 Augustus 2017 - 17:54

Miranda:

Amerika alweer. Wat gaat de tijd snel. Ik hoor vaak mooie stad new york maar met al die hoge gebouwen opgesloten gevoel. Je kan niet vaak voor je uitkijken dat je de lucht ziet. Het weer ziet er weer prachtig uit en jullie chill aan. Gelukkig gebruiken jullie het verstand. Is niet prettig om al je gegevens in te laten scannen en achter te laten. Groot gelijk om het zo te doen. Mooie foto's en idd het monument is erg indrukwekkend. Ik dacht dat een Nederlandse architect ook in de race was om daar iets moois neer te zetten. Nog heel veel plezier daar.
    Liefs Miranda en Maarten