CANADA – Kingston - Reisverslag uit Kingston, Canada van Martijn Schermer - WaarBenJij.nu CANADA – Kingston - Reisverslag uit Kingston, Canada van Martijn Schermer - WaarBenJij.nu

CANADA – Kingston

Blijf op de hoogte en volg Martijn

27 September 2017 | Canada, Kingston

Ons laatste avondje Canada, we zitten in een motelletje in de buurt van het vliegveld waar we morgen om 05:45uur onze vlucht richting LAS VEGAS hebben.
Uiteraard denken we terug aan alle dingen die we in dit grote land hebben meegemaakt, maar verder dan de cockpit van ons kleine Cessna 172 vliegtuigje komen we eigenlijk niet! We hebben 6 weken non stop zitten blokken en vliegen om onze PPL (Private Pilot License) te behalen. Met de perikelen om onze medical te halen en de weersomstandigheden bleven hier netto ongeveer 4 weken van over… teveel te leren in een te krap jasje!

‘DE VLUCHTJESFOXTROT’
In één van onze eerste berichten over de pilotentraining vergeleken we al die pasjes om een bepaalde vliegoefening te doen wel eens met het oefenen van een dans.
Na zes weken voelt dit nog steeds zo, alleen in die weken krijg je er steeds een nieuw nummertje of pasje bij, waarbij de kroon op de training pas gisteren aan bod kwam.
Alle dansjes verwerkt tot een PLAYLIST van 31 NUMMERS, waarbij de examinator deze in SHUFFLE modus afspeelt! Tijdens de examenvlucht die 2 uur lang is, de hele tijd vanuit het niets ineens “SLOWFLIGHT, NO FLAPS”, “POWER OFF STALL”, “SPIRAL DIVE RECOVERY” , “PRECAUTIONARY LANDING”, waarbij je dan zelf alle handelingen moet verrichten, uiteraard nadat je alle benodigde veiligheidschecks hebt gedaan.
Een veiligheidscheck overslaan resulteert uiteraard direct in een onvoldoende voor het betreffende nummer. En bij twee onvoldoendes is de gehele test direct afgelopen. Tot twee onvoldoendes betekend ook dat de test niet gehaald is, maar dan mag je het betreffende nummer als een aparte test herkansen, zonder de gehele show opnieuw op te voeren.

DE TIJD VLIEGT…
Qua tijd zagen we gebeuren waar we al bang voor waren, we zaten door het gedoe met de medical, en de verloren tijd m.b.t. inzet van vliegtuigen en ook nog weersomstandigheden in absolute tijdnood!
Het gemiddelde aan lessen om je examen te halen ligt tussen de 70-80 lesuur, maar we komen met regelmaat (oudere) studenten tegen die al over de 300 uur zitten (!). Tot een week voor het ingeplande examen (en de dag voordat we dus naar Amerika gaan…) stond onze teller net op 35 uur… uren konden niet naar behoefte worden ingehaald, omdat er drie dagen achtereen dichte mist rondom het vliegveld was.

Onze rit naar TORONTO voor het ophalen van onze medicals heeft bij Tony, onze vlieginstructeur, wel absoluut GOODWILL opgeleverd, tot ’s avonds laat kregen we iedere dag sms’jes met tips voor vliegen, en wanneer de weersomstandigheden het eigenlijk niet toe lieten, ging Tony toch gewoon met ons meevliegen tijdens ‘solo’ uren, zodat hij eventueel in kon grijpen bij omstandigheden waar wij geen ervaring mee hadden. Deze uren werden dan gewoon geschreven als solo uren, waardoor Tony dus eigenlijk voor niets bij ons in de cockpit zat, fantastisch, niet om het geld, maar vooral omdat hij ons ECHT wou laten slagen!
Maar het is een feit, we zouden het allebei niet gaan halen als we het allebei persé wilden halen…Dieuwke heeft een verschrikkelijk lief besluit genomen, om haar resterende lesuren voor mij beschikbaar te maken. Ze ziet het wel zitten om het rustig straks in Nederland af te gaan maken, en zo had ik toch nog een klein kansje om het hier af te ronden.
Zeker deze laatste week was een HEL, 4-5 uur lessen per dag, waarbij je echt die 31 nummertjes compleet door elkaar gaat halen.
De dag voor het examen heb ik Tony afgebeld, en gezegd dat ik nu wel wist wat ik moest doen, en het maar moest doen als m’n hoofdje een beetje leeg was tijdens het examen.

Het examen met succes afgerond waardoor we nu heel trots zijn dat ik het papiertje mee naar huis mag nemen! Van Dieuwke een coole headset gekregen voor onze eerste vliegritten! Tony gaf aan dat ik vanaf nu zijn nieuwe recordhouder ben qua snelste tijd tot een PPL en nummer twee van de student met de minste lesuren tot de PPL. Heel trots, heel moe, maar wat vonden we dit een VERSCHRIKKELIJK COOL AVONTUUR!!

GASTGEZIN
Deze avond hebben we ook afscheid genomen van de familie Oerlemans, het echtpaar waar we mee samen mochten wonen tijdens ons verblijf. Een verschrikkelijk aardig echtpaar die ons heel erg hebben gesteund in alle onze huiswerkavondjes! We blijven zeker in contact!

Morgen naar LAS VEGAS, hopelijk wat geld terugverdienen van onze uitgaven hier met een gokje op de éénarmige dieven:-)

-x-

• 27 September 2017 - 11:36

Ma:

Wij zijn ontzettend trots op jou, wat geweldig! En heel erg lief van Dieuwke dat ze haar uren aan jou heeft gegeven. Geniet van jullie laatste weken in Amerika!
    Dikke kus, papa en mama

• 30 September 2017 - 21:12

Marco De Bie:

Jeetje Martijn, voor jou is ook niets te gek he? Gaaf man.